Morris samlingen Logo (6k)
Go back to home
Samlingen som den så ud for år tilbage.


"Jeg ville absolut ikke have noget imod det, hvis der skulle vise sig en liebhaver med penge nok til enten at købe alle bilerne eller at finansiere restaureringen. Hvis det bliver muligt, så er det en livsdrøm der går i opfyldelse"
Samlingen

I Ans By i Midtjylland, husede Oluf Søgaard en helt usædvanlig samling af biler. Det lykkedes ham at gemme et eksemplar af Minor'en fra hvert år, siden den første gang blev importeret til Danmark i 1949 (serie MM) og frem til den sidste årgang af Minor 1000 fra 1971 (1972 for Van - modellen). Ialt 23 to-dørs personvogne blev det til. Udover denne, mest almindelige model havde han i sin samling mindst én af hver af de andre modeller - ialt seks forskellige.

• To-dørs saloon
• Fire-dørs saloon
• Traveller (Bindingsværk-model)
• Pickup
• Van-model
• Cabriolet (Tourer)

Idag er samlingen skrumpet lidt ind, så den består af 15 Morris Minor biler. Han har stadig et eksemplar af hvor model.

De fleste biler er stadig urestaurerede, men absolut i sund tilstand, da Oluf har været meget omhyggelig med at sikre sig gode eksemplarer til samlingen.
Det er hans drøm en dag at få mulighed for at restaurere alle disse biler: "Jeg ville absolut ikke have noget imod det, hvis der skulle vise sig en liebhaver med penge nok til enten at købe alle bilerne eller at finansiere restaureringen. Hvis det bliver muligt, så er det en livsdrøm der går i opfyldelse".

I samlingen er der nogle biler der skiller sig ud fra mængden. En fuldt restaureret 1949-model med original marronrød farve og sideventilet motor. En ligeledes komplet restaureret Cabriolet fra 1959 med original grøn farve. Og endelig en Morris Minor Van kaldet DOMI-van.

Denne DOMI-van blev kaldt sådan, da den menes kun at være produceret i Danmark af DOMI (Dansk Oversøisk Motor Industri). Med udgangspunkt i chassis og kabine fra Van-modellen monterede man et specielt designet varerum, som var højere og længere end standard. Derudover var bagdøren unik i sit udseende, da den gik ud i et med resten af karosseriet.

Udover dette består samlingen selvfølgelig også af en Morris Bindingsværk og de traditionelle 2-dørs og 4-dørs modeller.

Sidst men ikke mindst, har Oluf fundet og restaureret en sjælent jubilæums model kaldet Morris Million. Da de engelske fabrikker havde produceret en million morris'er valgte man at lave denne sjældne model. Der er således kun produceret 349 styks af denne. Olufs "Million" er fra 1961 og helt origianalt restaureret så den står med en flot lilla farve.


TEKNISKE DATA:

Model 1949-52:
Motor: 918 ccm,
27 HK ved 4.400 o/min.

Model 1953-56:
Motor: 803 ccm,
30 HK ved 4.800 o/min.

Model 1957-62:
Motor: 948 ccm,
37 HK ved 4.750 o/min.

Model 1963-71:
Motor: 1.098 ccm,
50 HK ved 5.100 o/min.

Øvrige data afhængig af model:
Tophastighed:
115-120 km/t.
Acceleration 0-80 km/t:
14,6-19 sek.
Benzinøkonomi ved konstant 80 km/t: 16-18 km/liter
Egenvægt: 742-797 kg.

Alle modeller:
Længde: 3,76 m
Bredde: 1,55 m
Højde: 1,52 m
Gearkasse: 4-trin med usynkroniseret 1.gear